His [the pedestrian's] elevation transfigures him into a voyeur. It puts him at a distance. It transforms the bewitching world by which one was 'possessed' into a text that lies before one's eyes. It allows one to read it, to be a solar Eye, looking down like a god. The exaltation of a scopic and gnostic drive: the fiction of knowledge is related to this lust to be a viewpoint and nothing more.
― Michel de Certeau, The Practice of Everyday Life

The aerial photograph substitutes grounded perspective for that of the master plan, destroying the legitimacy of the human perspective, which can no longer confer a sense of reality.

— Karen Piper, Cartographic fictions – maps, race and identity

måndag 30 mars 2015

Var gör SL sina "punktinsatser" för biljettkontroll?

Efter att SL gått ut och sagt i media att de ska satsa mer pengar på att göra biljettkontroller valde jag att undersöka relationen mellan medelinkomst och de sträckor SL skulle ha extra mycket kontroller. Finns det något mönster?

"Kontrollerna kommer att varva mellan tunnelbana, buss och pendeltåg. I tunnelbanan är det de utpekade fusklinjerna blå linje norrut och röd linje söderut som kontrolleras extra hårt.

På busslinjerna gäller de förstärkta kontrollerna buss 179 i Kista och buss 172 i Huddinge. Där kommer både trafikledare och ordningsvakter delta i insatserna."

Jag har sammanställt statistik över medelinkomster i specifika stadsdelar i Stockholms, Botkyrka, Danderyd och Huddinge kommun. 
Danderyds statistik är från 2006. Huddinge Stockholm och Botkyrka är från 2012-2013.

Källor: Stockholm, Danderyd, Botkyrka, Huddinge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar